$apiData['content']['article']['title']

Dronningstien

Dronning Sonjas panoramatur» går opp i 1100 meters høyde i fjellet mellom Kinsarvik og Lofthus. Ordet panorama beskriver turen i all sin prakt. Her har du utsikt over fjord og bre og du får muligheten til å gå de berømte Munketreppene, og ikke minst får du gleden av og passere flere tusen frukttrær på veien ned mot fjorden. Denne turen har alle Fjord-Norges kvaliteter ved seg. Dette er en klassiker og en fantastisk flott dagstur med Hardangervidda nasjonalpark på den ene siden og spektakulær utsikt over Sørfjorden, Folgefonna og Oksen på den andre. Stien ble åpnet av Dronning Sonja i 2013 og er en av H.M. Dronning Sonja sin favoritt. Rutebeskrivelse: H.M. Dronning Sonjas turløype begynner på Røte (velteplassen/Vassmyrane), 6 km nord for Lofthus, et stykke oppe i lia. For å komme til Røte tar du av i krysset ved Esso-stasjonen i Kinsarvik, se skilt «Dronningstien» og følg asfaltert vei et god stykke opp til den første parkeringsplassen «Velteplassen». Om du velger å parkere her kan du gå snarvei gjennom hogstfeltet. Stien her er merka med skilt «snarveg» der asfalten slutter og det henger blå bånd på ruta opp mot den øverste parkeringen. Velger du å parkere på den øverste parkeringen «Vassmyrane» følger du grusveien videre oppover. Man må betale vegavgift for bruk av privat vei og parkering på 200kr. Informasjon om dette står på begge parkeringsplassene. Fra parkeringsplassen følger du traktorvei oppover til Heng «sjekk-ut punkt» 890 meter over havet hvor den merkede stien begynner. Dronningstien er merket med en blå D etter dronningens instruksjoner. Turen går forbi et par små vann, krysser trekket til hjort og elg ved Ulvsjaft, og fortsetter til Duk, der står en svær og ruvende steinvarde « sjekk-ut punkt». Rett før nedstigningen begynner tar løypa en kraftig sving ved Rjukande og du kommer inn på den T-merkede stien mellom Lofthus og Stavali. Der fosser elva forbi i en smal kløft, rett før den kaster seg utfor fjellkanten utenfor synsvidde fra stien. Fossen kalles Bjødnabykset. Her vender du nesen nedover og bort fra vidda, går forbi landemerke Nosi «sjekk-ut punkt» og kommer etterhvert til de kjente «Munketreppene» som skal ha blitt laget av lokale ciderciensermunker fra år 1210 til 1537. Videre går turen langs sti og etter hvert på traktorvei som svinger seg ned mot de mange eplehagene Lofthus har å by på. Du kan også følge den T-merkede stien gjennom skogen. Hardanger er unikt og har mye å by på, så legg gjerne opp til å være i området noen dager. Gå flere av de mange flotte turene her og stikk innom de lokale saft og sider produsentene, opplev fruktblomstringen i mai/juni og test ut lokale produkter, frukt og andre råvarer. NB! Man kan ikke gå ned til Lofthus på ski, da må man evt. gå opp og ned fra/til Røte. Allemannsretten gir oss mange muligheter, men innebærer også plikt til å ta vare på naturen. Når du ferdes i naturen plikter du å ikke etterlate mer enn ditt eget fotavtrykk. Sporløs ferdsel innebærer å rydde opp, ta med søppel og å opptre varsomt og hensynsfullt når du ferdes i naturen.